Ах, този лешников тахан! 4 здравословни ползи от Theia's Tahini

Блог

Ах, този лешников тахан! или с какво сърцевидната ядка помага не само на сърцето

След Сусам, отвори се! идва ред  да разкажем и за любимия на повечето ни клиенти лешников тахан. И ние не сме изключение от правилото – отвориш ли буркан с тахан, трудно го затваряш. И второ правило имаме вкъщи – надписвай си буркана, че Теодор ще ти изяде тахана! И това не е шега 🙂

Преди всичко, нека накратко представим негово величество лешника. Според стари китайски ръкописи, още преди 5000г. дивите сортове лешници са били ценна земеделска култура. Латинското име на лешниковия вид „Corylus“ произлиза от гръцката дума „кorys“, която означава шлем. Древните гърци и римляни използвали лешниците предимно като лечебно средство и има защо. Само в 2с.л. лешников тахан (около 30гр. се съдържат):

  1. 86% манган (от Препоръчителната дневна доза (ПДД)) – лешникът се счита за „умна“ ядка, защото подпомага функциите на мозъка. За мангана е доказано, че играе важна роля в мозъчната дейност, свързана с когнитивната функция. В други изследвания (School of Chemistry and Chemical Engineering at Jiangsu University) се твърди, че мангановите комплекси имат потенциал да проявяват анти-туморна активност;
  2. 29% вит. Е (от ПДД) – естественият помощник в борбата със стареенето и болестите. Както манганът, така и вит. Е стимулира мозъчната дейност, а високите им нива имат важна роля за предотвратяване и лечение на заболявания на ума като Алцхаймер, деменция и Паркинсон;
  3. 150 милиграма фолиева киселина – дамите навярно са чували за фолиевата киселина, която е особено важна за бременни жени. Лекарските предписания показват, че жените, опитващи се да забременеят, трябва да приемат 400 милиграма фолиева киселина всеки ден. А защо е толкова важна? Тази киселина участва в изграждането на гръбначния стълб и мозъка на детето;
  4. 88% от мазнините на лешника са ненаситени – дървесните ядки са добре познати помощници в битките срещу сърдечно-съдовите заболявания. Освен че са чудесен източник на фибри, в лешниците се съдържат и голямо количество мононенаситени мастни киселини, които помагат за намаляване на LDL холестерола („лошия“) и увеличаване на HDL холестерола („добрия“). Мононенаситените мастни киселини са от изключително значение и при изготвяне на хранителен план за хора с диабет (или с предпоставка към диабет). Лешниковият тахан е добър източник на тези мазнини; препоръчват се 2с.л. тахан като заместител на „лошите“ мазнини, а друго предимство е, че няма опасност от покачване на телесното тегло. Продължавайки темата за диабета, диабетиците с висок холестерол би следвало да обмислят консумацията на лешникови ядки или тахан (както и други дървесни ядки) с цел подобрение на глюкозния толеранс. Високите нива на манган и магнезий ще са верни помощници в ежедневието ви.

Това бяха само четири от множеството причини защо е добре да консумираме лешникови ядки или лешников тахан. Не забравяйте, че полутечната консистенция на таханите е щадяща стомаха и храносмилането. Освен това нашите ядки са добре подбрани, т.е. няма шанс да попаднете на някой горчив или потънал в прах лешник.

Питате се кой е най-лесният начин да консумирате лешников тахан? 2с.л. тахан, 1ч.л. мед и малко какао за разкош. За по-търпеливите кулинари, изпробвайте някоя от нашите рецепти.